איך נעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז לפתח כישורים חברתיים

איך נעזור לילדים שלנו, עם הפרעת קשב וריכוז וגם בלי, להסתדר עם חברים?

רבים מאתנו מכירים את זה. הילד מתלונן שאין לו חברים בכיתה. הם לא רוצים לשחק אתו. לא משתפים אותו. לא מזמינים אותו לשבת איתם.

גם ילדים עם כישורים חברתיים גבוהים, המקיימים חיי חברה פעילים נקלעים לעתים לבעיות חברתיות אשר דורשות סיוע של מבוגר. כך למשל, ילד שהיה מקובל בחברה עלול לגלות קשיי התאקלמות כתוצאה משינוי בסביבת הלימודים או המגורים.
דוגמא נוספת: ילד שהסתכסך עם חבריו הטובים, מוצא את עצמו מחוץ לחברתם ובהרגשה שהוא דחוי ומבודד. מצבים אלו הם נורמליים, אך ילד שלא מקבל מענה בזמן לקשייו עלול לפתח מצוקה נפשית אשר יכולה להתבטא באופנים שונים: ירידה בתפקוד הלימודים, בעיות התנהגות, מצבי רוח והסתגרות בתוך עצמו ועוד.

הנה מספר רעיונות שעשויים לעזור: חשוב שבתקופה שבה הילד שלכם נמצא במשבר מבחינה חברתית, אתם, ההורים, ובני המשפחה האחרים תהיו קשובים לצרכיו, תתמכו בו, תפנו יותר זמן כדי לבלות אתו, וכן תעודדו אותו להמשיך וליזום מפגשים חברתיים. המשפחה היא המסגרת המשמעותית ביותר עבור הילד. ילד שיקבל מהוריו וממשפחתו את התמיכה והסיוע הדרושים ירגיש מחוזק ומעודד וסיכויו לצאת מהמשבר הנוכחי במהרה – גדולים.

במצבי קושי ומשבר, עשו כל מאמץ להימנע מתגובה אימפולסיבית, שיפוטית או אמוציונאלית כלפי הילד. תגובות מעין אלו הן טבעיות ונובעות מתחושת הזדהות של ההורה עם הסבל של ילדו ומתוך רצון להגן עליו. יחד עם זאת, הן לא מסייעות לילד להתמודד בצורה יעילה עם המשבר.

חשוב שלא תתפתו לפתור באופן קבוע עבור הילד את בעיותיו באינטראקציות חברתיות, אלא לעודד אותו להתמודד בצורה עצמאית. כך למשל, כאשר הילד מגיע אליכם עם בעיה או תלונה שיש לו לגבי חבר, אתם יכולים לברר אתו מה בדיוק קרה, לשאול אותו מה הוא מרגיש ביחס לבעיה שהציג, לתמוך ולעודד את הילד על-ידי נקיטת עמדה מקבלת ולא שיפוטית לגבי הקושי שלו. אתם יכולים לבקש מהילד לתת פתרון משלו לבעיה, ולהציע לו מספר רעיונות נוספים, ומהם לאפשר לו לבחור את המתאים לו ביותר.

כאשר מקיימים שיחה עם הילד, חשוב לשים לב שהיא לא הופכת לנדנוד או לחקירה של הילד. הורה חרד נוטה להציף את הילד בשאלות. הילד חש את החרדה והדאגה של ההורה ונוטה להסגר ולא לשתף פעולה. עדיף לנהל אתו שיחה גלויה ונינוחה, ולשתף אותו גם בדילמות חברתיות שאתם, המבוגרים, נתקלים בהן, וכיצד אתם מתמודדים אתן.

ילדים צעירים לעתים מעדיפים להזמין ילדים אליהם הביתה במקום ללכת אליהם. הדבר נובע בדרך כלל מכך שהילד מרגיש שהבית שלו הוא המקום הבטוח ביותר. לכן, בשלב ראשון לא מומלץ לאלץ את הילד להיפגש מחוץ לביתו, אלא רק לאחר שצבר ביטחון ומבקש זאת מיוזמתו.

השאר תגובה