כישורים חברתיים

רבים מאתנו מכירים את זה. הילד מתלונן שאין לו חברים בכיתה. הם לא רוצים לשחק אתו. לא משתפים אותו. לא מזמינים אותו לשבת איתם. גם ילדים עם כישורים חברתיים גבוהים, המקיימים חיי חברה פעילים נקלעים לעתים לבעיות חברתיות אשר דורשות סיוע של מבוגר. כך למשל, ילד שהיה מקובל בחברה עלול לגלות קשיי התאקלמות כתוצאה משינוי בסביבת הלימודים או המגורים. דוגמא נוספת: ילד שהסתכסך עם חבריו הטובים, מוצא את עצמו מחוץ לחברתם ובהרגשה שהוא דחוי ומבודד. מצבים אלו הם נורמליים, אך ילד שלא מקבל מענה בזמן לקשייו עלול לפתח מצוקה נפשית אשר יכולה להתבטא באופנים שונים: ירידה בתפקוד הלימודים, בעיות התנהגות, מצבי רוח והסתגרות בתוך עצמו ועוד. בתהליך אימוני עם הילד אני מאמנת אותו לפיתוח כישורים אישיים. בעזרת משחקי תפקידים, משחקי שולחן, משחקים חברתיים, דיאלוג ותובנות, דמיון מודרך וסרטונים, אנחנו מזהים את נקודות התורפה ולומדים כיצד להתגבר ולהתמודד אתן ולהצליח ליצור קשרים חברתיים טובים ונעימים.

חשוב שנבין שילד שמוטרד מהמצב החברתי שלו יתקשה להיות פנוי ללמידה. היחסים החברתיים מאד משפיעים על ילד צעיר וגם על ילד בוגר. בדידות חברתית מייצרת מצוקה נפשית כזו שלא מאפשרת לילד לשבת בכיתה ולהתרכז בנלמד ולעשות את הנדרש ממנו.
נוסף על כך, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לא תמיד מצליחים לפענח סיטואציות חברתיות. הפרשנות שהם נותנים לסיטואציות חברתיות אינה תואמת את המציאות. זו בדרך כלל פרשנות שלילית שמייצרת להם תחושות מאד מאד לא נעימות בהקשר החברתי שכמו שציינתי משפיע מאד על המצב הרגשי.

ככל שנקדים לתת מענה - כן ייטב.

ילדים עם הפרעת קשב סובלים לעיתים מקושי חברתי