כישורים חברתיים

רבים מאתנו מכירים את זה. הילד מתלונן שאין לו חברים בכיתה. הם לא רוצים לשחק אתו. לא משתפים אותו. לא מזמינים אותו לשבת אתם.

אחד הקשיים של ילדי הקשב הוא ליצור קשרים חברתיים ולהבין סיטואציות חברתיות.
אז איך אני כהורה יכול לפתח את הכישורים החברתיים של הילד שלי?
אחד הרעיונות המדליקים בעיני הוא משחקי קופסה וכי למה? יש במשחקים למידה לגבי חוקים וכללים, נדרשת סבלנות, התחשבות, שיקולי דעת, וויתור, התמודדות רגשית, הפסדתי ניצחתי, הקשבה, אמפתיה, גמישות. כל אלו הם בעצם כישורים חברתיים.
אז מה אני מציעה? לקבוע עם הילד שלכם זמן משחק, פעם בשבוע, פעמיים, שלוש, מה שמתאפשר בלוז שלכם ובפניות שלכם כל פעם בוחרים משחק אחר, משחק לפחות של שניים. מבררים את הכללים והחוקים, מחליטים מה עושים כשיש חילוקי דעות. ונהנים בעיקר נהנים.
אני רוצה להראות לכם כמה משחקים שאני משתמשת בהם בקליניקה שלי ואלו משחקים מאד אהובים שנותנים ערך מוסף מאד משמעותי.
למשל, מה עובר עליך? במשחק הזה אנחנו מתוודעים למגוון רגשות, מתנסים בהם, בעצם אנחנו מחזקים ומפתחים את האינטליגנציה הרגשית של הילדים. ככל שאנחנו מודעים יותר לרגשות יש לנו יכולת טובה יותר להתמודד עם קשיים ולפתור בעיות. מה שיאפשר לילדים להתמודד טוב יותר בסיטואציות חברתיות.
משחק נוסף – יש לי פיראנות. משחק מאתגר שדורש לעשות חושבים לפני שעושים מהלך. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים לעיתים להיות אימפולסיביים. המשחק הזה, מעבר למה שמשחק תורם לנו, מאמן אותם לעשות חושבים לפני ש... מגיבים, עושים, כועסים, מתייאשים. משחק מעולה.
אז מה היה לנו? טיפוח כישורים חברתיים באמצעות משחקי שולחן, מהנים, מלמדים ותורמים. תיהנו, זה ממש כייף לשחק ועוד לקבל ערך מוסף ממש ממש גבוה.

בתהליך אימוני עם הילד אני מאמנת אותו לפיתוח כישורים חברתיים. בעזרת משחקי תפקידים, משחקי שולחן, משחקים חברתיים, דיאלוג ותובנות, דמיון מודרך וסרטונים,
אנחנו מזהים את נקודות התורפה ולומדים כיצד להתגבר ולהתמודד אתן ולהצליח ליצור קשרים חברתיים טובים ונעימים.

חשוב שנבין שילד שמוטרד מהמצב החברתי שלו יתקשה להיות פנוי ללמידה. היחסים החברתיים מאד משפיעים על ילד צעיר וגם על ילד בוגר. בדידות חברתית מייצרת מצוקה נפשית כזו שלא מאפשרת לילד לשבת בכיתה ולהתרכז בנלמד ולעשות את הנדרש ממנו.

נוסף על כך, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לא תמיד מצליחים לפענח סיטואציות חברתיות. הפרשנות שהם נותנים לסיטואציות חברתיות אינה תואמת את המציאות. זו בדרך כלל פרשנות שלילית שמייצרת להם תחושות מאד מאד לא נעימות בהקשר החברתי שכמו שציינתי משפיע מאד על המצב הרגשי.

ככל שנקדים לתת מענה - כן ייטב.
בלוג

כישורים חברתיים