קורונהטיים

חמשת הצעדים לצלוח את
תקופת הקורונה
עם הפרעת קשב וריכוז

כולנו מצאנו את עצמנו בוקר אחד,
בעולם אחר, בלתי מוכר, מעורר דאגות,
יוצר תחושת בלבול, לחץ, חוסר וודאות.
רוב הילדים עם הפרעת קשב
הם ילדים להורים שאחד מהם לפחות
גם עם הפרעת קשב.
הרגישות של אנשי הקשב לא מקלה עליהם בימים כאלו.
אנסה כאן לתת זרקור על חמישה כיווני פעולה,
כשלכולם חשוב שניתן את הדעת.

שגרת יום וגבולות
חשוב שנבנה סדר יום שיאפשר
שגרה בימים שלפנינו
(אין לדעת, כרגע, כמה זמן יימשך המצב הזה).
שגרה מאד עוזרת לילדי הקשב.
היא מאפשרת וודאות, סדר, ארגון,
מצמצמת את הקונפליקטים ומאפשרת לנו
התנהלות יעילה יותר.
ממליצה לבנות את התכנית השבועית
ביחד עם הילדים, תוך הקשבה לצרכים שלהם.
תייצרו עוגנים בסדר היום -
כמו מתי קמים, מתי אוכלים, מתי הולכים לישון,
מתי לומדים, מתי כל אחד עם עצמו,
מתי משחקים ביחד, מתי עושים פעילות גופנית,
מתי זה זמן מסכים
(תשתפו את הילדים בתפקידי המשפחה,
הזדמנות לחזק את השותפות שלהם ולתת להם
הזדמנות להתנסות במלאכות הבית).

עקביות היא שם המשחק כאן.
תבנו את התכנית השבועית,
תתמידו ליישם אותה וגם אם בהתחלה
תהיינה חריקות,
הנחישות שלכם בסופו של דבר תנצח.

*מצרפת קובץ שמיועד לכך.

גבולות הוא בעצם נושא שאנחנו כהורים
עוסקים בו לאורך השנים,
לא רק בימי קורונה הזויים.
תשמרו על הערכים שחשובים לכם בבית,
תשמרו על גבולות של מה מותר ומה אסור.
תייצרו דיאלוג שמאפשר לילדים להבין
את מהות הגבולות,
באופן מתחשב ועם הקשבה.
זה יעזור לכם ליישם את הגבולות
שקבעתם ויעזור לילדים לפעול על פיהם.

חיזוקים ואווירה טובה

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים
לא מעט פעמים את תחושת הכישלון,
את החוויה הזו שהם לא בסדר.
לא מקשיבים, לא מאורגנים, לא זוכרים,
לא מצליחים ועוד כאלו מיני מינים.
עכשיו, כשהם לא נדרשים להתמודד
עם דרישות חינוכיות במסגרת בית הספר,
יש מצב שזו הקלה עבורם,
והם יהיו פחות לחוצים.
מצד שני - ההתמודדות בבית,
כשישנן מגבלות של יציאה החוצה,
עלולים גם לייצר להם קושי.
כדי שתצלחו את התקופה הזו בטוב,
חשוב חשוב לדאוג שתהיה אווירה ממש טובה בבית.
נטולת כעסים וצעקות ועונשים.
כשיש אווירה טובה הילד מרגיש הרבה יותר
בטוח ומהמקום הזה הוא יכול לצמוח,
לפתח כישורים,
לחזק את הביטחון ואת הקשרים עם בני המשפחה.
חיזוקים תמיד תמיד נוסכים תחושה נעימה,
מחזקים את הביטחון ואת האמונה ביכולת שלי להצליח.
מוזמנים לרשום לעצמכם:
מה החוזקות של הילד שלי, ומה החולשות שלו.
כשאתם מפרגנים, מעצימים, מחזקים ומעודדים
- תנו פוקוס לחזק את החולשות.
זו הזדמנות נהדרת כשכולם בבית,
יותר באינטראקציה ויש יותר הזדמנויות לעשות את זה.

סגירת פערים לימודיים

מתוך קשיי הקשב והריכוז,
מתוך תחושת הכישלון וחוסר האמונה להצליח,
נוצר מצב של פערים לימודיים.
קחו את זמן הקורונה הזה לסגירת פערים שכאלו.
חשוב להבין שבית הספר היסודי מטרתו
להקנות מיומנויות למידה בסיסיות:
קריאה, כתיבה, חשבון ואנגלית, כשפה נוספת.
לכן, הפוקוס בעבודת הבית חשוב שיתמקד במיומנויות האלו.
הייתי קוראת לזה זמן אימון -
אימון בקריאה,
אימון בכתיבה,
אימון בחשבון,
אימון באנגלית.
בתוך סדר היום שדברנו עליו,
תסמנו גם זמן אימון כזה,
שהוא בנפרד מזמן הלמידה מרחוק.
אפשר גם לשלב, אבל האימונים האלו
חשוב שיתקיימו באופן עקבי ברמה היומיומית
כשאתם מחזקים ומעודדים.

חרדות

בכתבה שהתפרסמה בידיעות אחרונות
מדובר על כך שהשהות בבידוד
עלולה להיות מאתגרת במיוחד עבור ילדי הקשב והריכוז,
שסובלים לעיתים מחרדה, שעלולה להתעצם.
ד"ר יעקב גניזי, מנהל היחידה הנוירולוגית לילדים
בבית החולים בני ציון אומר:
"כדי לתפקד בצורה מיטבית חשוב
לא לתת לפחדים ולחרדות להשתלט".

מה אנחנו יכולים לעשות עם זה?

1. לשמור על גישה חיובית ואופטימית.
2. להסביר לילדים את המצב.
3. להיצמד למידע מקצועי בלבד.
4. לשים לב לא להיכנס לפאניקה.
5. יצירת שגרה, במידת האפשר (דיברתי על כך בפסקה הקודמת).
6. פעילות גופנית.
7. זמן מסכים מוגבל.
מצויינת גם המלצה להמשיך בטיפול התרופתי.

זמן מסכים

זמן מסכים סוגייה שהורים מתמודדים אתה, כל הזמן.
לא רק בזמן הקורונה.
אבל אין ספק שעכשיו הקושי התעצם לאין שיעור.
אני פוגשת הורים שזו סוגייה
שמאד מטרידה אותם מצד אחד
ומצד שני לא יודעים איך להתמודד אתה.
*כמה זמן לאפשר?
*מתי לאפשר?
*איך להפעיל סמכות?
בואו נעשה סדר:
מחקרים מראים שילדים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים,
יותר מאחרים, להתמכרות למסכים.
למה זה קורה?
הריגושים סביב המשחקים מעלים את רמת הדופמין במוח,
מה שילדים עם הפרעת קשב וריכוז 'מחפשים' אותו.
טוב להם איתו.
דבר נוסף - אין כאן התמודדות, שבד"כ,
באינטראקציה חברתית עלולה להכביד על ילדי הקשב.

מה הבעייה עם זמן מסכים ממושך?
* מגביר דחיינות.
* מעצים את הקושי בשליטה בדחפים.
* מוריד את היכולת לקשב מתמשך.

מה כן אפשר:
להבחין בין סוגי הצפייה במסכים.
טלביזייה - בזמן הקורונה - שעתיים ביום
משחקים בנייד - גג שעתיים בזמן הקורונה
ההמלצה הרגילה היא:
עד כתה ג' - 1.5 שעה ביום
עד כתה ו' - 2 שעות
עד י"ב - 3 שעת.

*בזמן ארוחות - בלי מסכים בכלל
*בחדר השינה - להוציא פלאפונים מחדר השינה
וחשוב להימנע ממסכים שעתיים לפני השינה.
האור הלבן שבוקע מהמסכים הורס הפרשה תקינה של מלטונין .
(מתוך הויקיפדיה: המכונה גם 'הורמון החושך',
הוא הורמון המיוצר בבעלי חיים,
צמחים וחיידקים בבעלי חיים,
רמות המלטונין בדם משתנות במחזור יומי
ובכך משמשות כסמן פיזיולוגי
המשקף לאיברי הגוף את
מצב המחזור היממתי שחשוב
לתפקוד מערכות ביולוגיות שונות).

עד כאן
למרות שיש עוד הרבה
המשך יבוא
מוזמנים לשאול שאלות ואשמח להשיב
שנדע ימים טובים ובריאים עם חיוך ואהבה סביב.

5 תגובות

  1. עינת מנשה ב- 16/04/2020 בשעה 14:02

    הי דבורה היקרה, תודה על כל הטיפים. לחצתי על הקישור להורדת רעיון לארגון זמן. תוכלי לעזור לי בזה?

    • Dvora Gilad ב- 16/04/2020 בשעה 14:33

      היי עינת, איזו עזרה נחוצה לך? אשמח כמובן לעזור

      • מיטל יום טוב ב- 24/12/2020 בשעה 22:05

        מהמם כל כך נכון ונותן לי חיזוקים ותזכורת לדברים שאני יודעת אותם ובכל זאת חייבת להמשיך לשמוע /לקרוא
        את אישה מדהימה ומרשימה
        תודה על כל הרצון שלך לתת מעצמך כל כך הרבה מעריכה זאת

  2. טל אייל ב- 17/04/2020 בשעה 10:33

    תודה
    נהדר כל פעם לקבל עוד תזכורת.

    • Dvora Gilad ב- 20/04/2020 בשעה 14:30

      שמחה לשמוע, שיהיו לנו ימים טובים ובריאים, ואני כאן לכל שאלה ובקשה.

השאר תגובה