שוב שנה מתחילה ואני כל כך רוצה ש….
שוב שנה מתחילה והוא כבר בכיתה ואני קצת דאוגה...
הכנתי כמה רעיונות שיעזרו לנו לסייע לילדים שלנו להצליח בלימודים
1 – בואו נדע
כבר אמרו חכמים לפני – ידע הוא כוח.
ככל שאנחנו, כהורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז,
נדע יותר, נקרא, נתנסה, נתייעץ, נתבונן....
תהיה לנו אפשרות והזדמנות להיות בתמיכה לילדים שלנו,
שמאד מאד מאד רוצים להצליח בלימודים.
אלא שהקשיים שבדרך משפיעים על המוטיבציה שלהם,
על הדימוי העצמי והביטחון שלהם, על האמונה שלהם בעצמם –
מה שמרחיק אותם מהצלחה.
ככל שנרחיב את הידע שלנו, את ההבנה שלנו,
המודעות שלנו תגדל ועמה הסבלנות ויכולת ההכלה
לקשיים של הילדים שלנו ולהתנהגויות שלהם.
מצב זה יאפשר לנו להיות יותר יעילים בהתייחסויות שלנו,
בתגובות ובהכוונה שלנו אותם, להתייעלות, מוטיבציה והצלחה.
2 - חיזוקים מחזקים את שני הצדדים
כל המחזק – מתחזק.
נסו לחשוב על עצמכם כשאתם מקבלים מחמאה,
פרגון או הערכה. איך זה מרגיש לכם, איך זה משפיע
על המוטיבציה שלכם. אני משוכנעת שיש לכם חוויות נעימות מכך,
גם אם לפעמים ישנה מבוכה, זה מרגיש טוב.
הילדים שלכם זקוקים לכך – ללא הפסק ללא הפסק ללא הפסק....
כן השיר המתנגן של כוורת.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים באופן רצוף לחיזוקים.
היות והם קולטים מהסביבה את אי-שביעות הרצון מהתנהלותם ומתפקודם,
הם מרגישים שהם לא עונים על ציפיות ההורים והמורים ונושאים אתם
חוויות כישלון, תחושה שאני לא בסדר, שאני מאכזב, שאני לא שווה.
ופה אנחנו ההורים נדרשים להיות המחזקים. לתת הרבה חום ואהבה,
להכיל ולקבל, לחפש איך להבליט את הכישורים של הילד שלנו ולתת לו
הזדמנויות לבטא אותם.
אתם הרי מעולים ביצירתיות, ותוכלו לגייס אותה לטובת העניין הזה.
מקור השראה עבורי הוא ריצ'רד לבוי, מומחה, יועץ, מורה ומנחה,
שעוסק שנים רבות בהדרכת הורים ומורים לילדים עם
הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה.
מצרפת קישור לסרטון שלו.
http://www.youtube.com/watch?v=ol_Kyes_nhY
מוזמנים לשתף אותי מה אתם יכולים לאמץ לעצמכם מתוך הצפייה בהדרכה שלו.
3 - חשיבה חיובית....
בואו נצליח לנצח את המחשבות השליליות, האוטומטיות שלנו.
אם תעצרו לרגע תצליחו וודאי לזהות קולות פנימיים שמדברים מתוך הראש שלכם.
מחשבות, מחשבות, מחשבות. בלי סוף. במיוחד אצל ה- ADHDIM.
העניין הוא שלא כל הקולות האלו מייצגים את מה שאתם באמת רוצים,
את מה שבאמת חשוב לכם. וזו בעצם האסטרטגיה לנצח אותם.
קודם כל לזהות אותם. אפשר אפילו לתת לכל קול את השם שלו.
זה שמדבר אתי על הפחדים שלי, זה שמדבר אתי על כך שאני לא יכול להצליח
ועוד כהנה וכהנה.
קחו לעצמכם תרגיל קטן: ובמשך 5 דקות בלבד,
זהו את הקולות האלו שבראשכם והכינו רשימה קטנה.
אחרי שכתבתם האם אתם יכולים לבחור את הקול האחד
שמייצג את מה שאתם באמת באמת רוצים?
ואולי לא הצלחתם בכלל לשמוע אותו, אז חשבו מ'הבטן' מה אתם באמת רוצים.
אם הצלחתם – שחקתם אותה. אם לא – תיכף זה יגיע.
עוד התבוננות קצרה.... ותוכלו לבחור.
דבר נוסף – ראו זה פלא, רוב המשפטים הם חיוביים או שליליים?
אם הם חיוביים – מעולה. אם הם שליליים – מאתגר.
ועכשיו התרגול שלנו מזמין אותנו להפוך כל משפט שלילי לחיובי.
בהצלחה!
זו דרך מעולה לעזור לילדים להתגבר על החסמים שלהם. נסו ותיווכחו.
4 - רוטינות מאפשרות יעילות ורוגע
למה רוטינה אתם שואלים?
כשהילדים שלנו יודעים מראש מה צפוי לקרות, מה עומד להיות...
זה יוצר עבורם שקט ורוגע פנימי ומאפשר להם להתנהל, להם ולגם לכם,
בצורה יעילה. בתוך אין סוף המשימות שיש לנו ביומיום, לנו ולילדים שלנו,
כשאנו נדרשים לקבל החלטות בקצב מסחרר....
כמה טוב שיודעים שאחרי ארוחת ערב מתקלחים ומכינים בגדים למחר
ונכנסים למיטה. ואין צורך לנהל מלחמות כל יום על הדברים שבעצם
הם הדברים הפשוטים בסדר היום שלנו.
אתם יכולים ליצור רוטינת בוקר, כשהילד יודע את מהלך הפעולות שנדרשות
ממנו כדי להיות מוכן בזמן לבית הספר.
אתם יכולים ליצור רוטינת הכנת שיעורי בית, קבועה בזמן שהוסכם עליו.
הילד יודע מראש מתי איפה ומי יכול לתמוך בו.
מה שהילד שלכם מקבל מכך זו תחושת בטחון ושליטה,
וכשהרוטינה הופכת לשגרה ולהרגל, על אחת כמה וכמה.
חשוב להכין טבלת ניהול זמן ולרשום בה את סדר הפעולות,
אפשר לעודד עם מדבקות או סמיילים, חשוב לתלות בכמה מקומות מרכזיים בבית,
ולא לשכוח לעודד ולתמוך, ואם משהו משתבש לא נורא בכלל,
חוזרים למסלול וממשיכים להתנהל נכון ויעיל.
5 - קשר רצוף עם בית הספר
בואו נהיה הורים מעורבים מתקשרים – אלופי התקשורת
עם מורים של הילדים שלנו.
ילד עם הפרעת קשב וריכוז זקוק לעיתים רבות לתיווך בינו ובין הסובבים אותו.
אין לי ספק שאתם השגרירים הכי טובים עבור הילדים שלכם.
חשיבות הקשר שלכם עם המורים היא רבה ביותר,
על מנת ליצור תנאים טובים לילדים שלכם להצליח.
כאשר קיים קשר רצוף, משתף, ענייני, יש לכם אפשרות להיות בשיח גלוי ומקדם.
תוכלו להסביר למורים את קשייו האובייקטיביים של ילדכם,
לחפש ולמצוא פתרונות להתנהלות בבית הספר ו"ליישר קו"
באשר לדרישות המורים מילדכם.
להיות קשובים לצרכים של הילד מצד אחד,
ולדרישות של בית הספר מצד שני ולראות איך 'בונים את הגשר'
הכי טוב כדי להצליח במרחב הבית-ספרי.
עבור הילדים זו דרך שמאפשרת להם להרגיש בטוחים יותר ורגועים יותר,
לקבל בצורה מיטבית את ההתאמות שהם זכאים להן ולהרגיש שהם
לא לבד במערכה. וזה הרבה מאד עבורם.
איך עושים את זה? כבר בתחילת השנה חשוב לקבוע פגישה עם המחנכת,
להגיע לפגישה ובזמן, לשתף בתמונת המצב כפי שאתם רואים אות
ולהגיע להסכמה לאופן הקשר ביניכם. ולהמשיך להיות בקשר.
שיהיה בהצלחה לכל התלמידים שלנו, שתהא לכם
שנה פוריה, נעימה, מאתגרת ומתגמלת.