בשביל מה להתאמץ ולספר סיפורים?

כשהייתי קטנה אהבתי שהקריאו לי סיפור.
כשהילדים שלי היו צעירים אהבתי מאד לקרוא להם סיפורים.
נכון שלא הייתי מודעת עד כמה הסיפורים יכולים להיות כלי להתמודדות עם קשיים.

היום אני יודעת שקריאת סיפור יכולה לסייע בכמה מישורים:

1. זמן איכותי אמיתי עם הילד/ה שלנו.
זמן איכות נקרא כך, לדעתי, כי אנחנו עוצרים את ההתנהלות השוטפת, הכל כך אינטנסיבית,
ומתמקדים בדבר אחד חיובי, עם הילדים.
זמן שמאפשר איזון ברמה הרגשית של הילד בקשר שלו אתנו.
יש המון עוצמה ב"כוחו של הרגע הזה". ספר למבוגרים – ממליצה.
2. אוצר מילים, ככל שאוצר המלים גדל הוא מאפשר לנו לבטא את עצמנו באופן יותר מדויק, ברור
ומעמיק.
עצם העובדה שהילד מכיר הרבה מילים מאפשרת לו להרגיש בטוח בעצמו
כשהוא משתף ומספר לנו מהחוויות היומיומיות שלו.
מה שתורם למוטיבציה שלו לשתף.
3. הזדהות עם הגיבור. בכל גיבור/ה ספרותי הילד שלנו יכול למצוא נקודות להזדהות או להיפך.
מה שמרחיב את בניית הערכים שלו, מחזק את הגישה שלו ונותן לנו עוד נקודות מבט.
נקודות מבט נוספות מחזקות מאד את הביטחון ומאפשרות דרך יותר יעילה לפתרון בעיות.
4. פיתוח אינטלגנציה רגשית. כשהסיפור נוגע באיך הגיבורים מרגישים – מצויין ומאפשר שיח
היה ולא זו גם הזדמנות לשיח עם הילדים, איך לדעתם הגיבור או כל דמות אחרת מרגישה.
לגבי כל דמות בסיפור או כל סיטואציה, איך הם מרגישים.
כשאנחנו מגדילים את המודעות למגוון רגשות שיש לנו, גם כאן הביטחון העצמי מתחזק,
והעצמיות שלנו מתפתחת וצומחת.
5. איזונים ובאלאנס – גם אנחנו וגם הילדים שלנו, חווים סדר יום צפוף, מלא בדרישות,
חוויות לפעמים נעימות ולפעמים פחות.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לעיתים בוויסות הרגשי שלהם.
הם מרגישים לעיתים ממש מוצפים.
קריאת סיפור לפני השינה מאפשרת להם להרגיע, להרחיב את נקודת המבט על החיים וליצור יותר איזון.

שווה שווה.

* אפשר גם ל'אמץ' ספרים שעוסקים באופן מובהק בהפרעת קשב.
באמצעות הסיפור ניתן לראות שהמאפיינים שאנחנו כהורים, כמשפחה,
פוגשים בהפרעת הקשב הפרטית שלנו, באים לידי ביטוי גם אצל אחרים.
אנחנו לא יוצאי דופן או חריגים, חס וחלילה.
הבנה שנותנת תחושה של רוגע וקבלה.
ואפשר גם ללמוד מהספרים,לקבל רעיונות וגם פתרונות.
למשל הספר
"הארנב הקשיב" של קורי דורפלד.
מסופר על ילד שנקלע למצב
של תסכול ומפח נפש.
אחת אחרי השנייה מגיעות אפשרויות
ורק אחת היתה זו שאפשרה.
זו שאפשרה לו לצאת ממפח הנפש.
האפשרות שאפשרה לילד את מה שהיה הכי חשוב לו באותו רגע.
יופי של סיפור
שנוגע בדיוק בדיוק במקום של
מה הילד שלי צריך כשקשה לו, כשהוא מתוסכל
וכשהוא מקבל מענה לצורך שלו
הדברים מסתדרים. והוא נרגע.

והנה כמה כאלו:

*טיגר טיגר האם זו האמת?
*הניצוץ שבי
*שדונים של נסיכים
*לאלף את השדון (למבוגרים)
*המפוזר מכפר אז"ר
*האיידיאייצ'די שלי
*הארנב הקשיב
*המסע לשדונזיה
*הרפתקאות חבורת המוח המיוחד
*מעשה באפרוח ארנב וכבשה
* שלי הצב ההיפראקטיבי/ דבורה מ. מוס – סיפור קצר ומשעשע מלווה בהקדמה להורים
מאת ד"ר רונית פלוטניק, פסיכולוגית חוקרת את נושא ההורות והפרעת הקשב.
* רץ לי בראש/ אסתר גולדנברג – אסתר מביאה בספרה שירים קצרים שכל ילד יכול למצוא
את עצמו בהם, בשירים היא מבטאת היטב את אפיוני הפרעת הקשב כפי שבאים לידי
ביטוי בהתנהגות יומיומית.
*ילד פיצוץ (למבוגרים)
* אנשי הקשב של שירלי הרשקו (להורים).
שבוע הספר כבר מגיע אז קחו לכם את ההזדמנות
ותיהנו מכל רגע, ברוב קשב ונחת!
שלכם
דבורה

השאר תגובה